En ny plattform för framtidens detaljhandel

När The Lobby öppnar under våren 2018 i centrala Stockholm får staden - och Sverige - ett helt nytt detaljhandelskoncept. Här har AMF Fastigheter etablerat ett ekosystem med noga utvalda partner för att skapa en plattform där framtidens butiksupplevelser ska utforskas.

Bakgrunden till The Lobby är rätt enkel, konstaterar Annelie Gullström på AMF Fastigheter: ny teknik har bidragit till att våra konsumtionsmönster det senaste decenniet har ändrats radikalt. Tekniken utvecklas i snabb takt, vilket leder till att konsumtionsbeteendena är i ständig förändring. Samtidigt suddas gränsen ut mellan e-handel och fysiska butiker.

- Då kan inte fysiska butiker se ut som de alltid har gjort, utan det gäller att tänka nytt - och att vara beredd på att hänga med i konsumenternas förändringar, säger Annelie Gullström, affärsutvecklingschef på AMF Fastigheter.

AMF Fastigheter äger fem stora handelsplatser i centrala Stockholm, bland annat Gallerian och Mood, och etablerar nu ett helt nytt koncept. Annelie Gullström vill inte riktigt definiera The Lobby, men konstaterar i alla fall att det inte kan kallas en butik.

- Det är snarare en innovativ plattform för framtidens handel och butiksupplevelser där vi nu introducerar flexibla och korta kontrakt för hyresgästerna. Det är ett utvecklingsprojekt och på så sätt en ständigt pågående process. Rent upplevelsemässigt är det upp till konsumenterna att säga vad det är. Är det kanske ett showroom eller koncepthus? Vår metafor är ett lifestyle-magasin som byter innehåll varje månad.

Korta kontrakt

Mer konkret handlar det om en 900 kvadratmeter stor lokal på Regeringsgatan, där alla typer av handlare ska kunna hyra färdiga "paket" med en liten butiksyta, personal och inredning. Ytan spänner mellan 2 och 20 kvadratmeter och det ska inte vara några traditionella långtidskontrakt, utan man kan välja att hyra under så kort tid som en månad.

- Den flexibilitet som detta innebär för hyresgästerna lockar många olika typer av aktörer, det märker vi redan nu. Stora detaljhandelskedjor kan testa ett nytt koncept här innan de skalar upp det i sina butiker. Internationella aktörer ges en chans att testa en ny marknad och små handlare som ofta inte har råd att etablera sig i city drar nytta av att inte behöva binda resurser i långa kontrakt, säger Annelie Gullström.

Dessutom kommer det att finnas e-handlare som använder The Lobby som exponeringsyta för delar av sitt sortiment, ren försäljning eller hantering av varor. Men framförallt handlar det om att marknadsföra sig och sitt varumärke på ett nytt sätt och även driva trafik online i en fysisk miljö.

 

Skaffat partner till ekosystem

Utifrån ett handlarperspektiv kommer The Lobby att genomsyras av innovation, konstaterar Annelie Gullström.

- Här vill vi till exempel ge dem en möjlighet att testa ny teknologi under en period för att kunna utvärdera och se om det är värt att ta det vidare i andra delar av sin verksamhet.

Att skapa den typen av showroom är inget AMF Fastigheter kan göra på egen hand, så därför har de aktivt letat efter företag med passande kompetens eller teknologi som kan komplettera dem.

- Det har blivit ett ekosystem med såväl stora företag som små startup-bolag med spjutspetskompetens som alla vill driva handeln framåt. Det är ett nytt sätt att arbeta, där vi tillsammans kan driva frågor och utveckling inom morgondagens handel och samtidigt bidra till handlarnas utveckling.

AMF Fastigheter kommer dessutom att satsa på att gynna sina hyresgästers samarbeten, berättar hon.

- De som hyr in sig på The Lobby får samtidigt tillgång till den intilliggande innovationshuben Epicenter, en plats för co-working där nätverkande uppmuntras på många sätt. Vi vill vara en möjliggörare för våra hyresgäster, så att även de kan bygga allt starkare ekosystem kring sina verksamheter.

Fler artiklar och intervjuer